Sunday 31 July 2011

Pengalaman Phd (sambungan)

Di sini aku ingin berkongsi pengalamanku sepanjang menjadi pelajar PhD di sebuah institusi pengajian tinggi di Malaysia.

Sebaik selepas sah menjadi pelajar PhD, aku ke fakulti untuk berjumpa penyelia. Beliau meminta aku membuat tinjauan perpustakaan tentang beberapa topik penyelidikan. Selain itu aku juga perlu mengambil beberapa kerja kursus/subjek. Jadi, pada semester pertama ini, aku sangat sibuk. Waktu 24 jam bermanfaat sepenuhnya untuk membuat tugasan, membuat persiapan menghadapi ujian, mencari bahan dan membuat penyelidikan. Pada akhir semester, aku membentang cadangan penyelidikan di jabatan. Cadangan penyelidikan tersebut dibuat mengikut saranan penyeliaku.

Semester kedua bermula. Aku bertungkus lumus membuat penyelidikan pada dua bulan pertama. Ini kerana pembantu rumahku akan pulang ke kampung selama dua bulan untuk puasa dan berhari raya dengan keluarganya. Aku tidak mempunyai pilihan lain melainkan menjaga sendiri kedua-dua orang anakku. Mujur aku mengambil satu kerja kursus sahaja. Untuk kerja kursus tersebut, aku hanya perlu membentang hasil penyelidikan di akhir semester. Sepanjang semester aku sibuk dengan rumah tangga. Apabila anak-anak sudah tidur barulah aku boleh membuat sedikit kerja penyelidikan.

Pada semester ketiga, penyelidikanku berhenti di tengah jalan kerana kebuntuan idea. Aku agak panik tetapi aku tabahkan hati. Aku mencari dan membaca banyak bahan literatur untuk mendapat idea.

No comments:

Post a Comment