Sunday 31 July 2011

Pengalaman Phd (sambungan)

Daripada pembacaan, aku dapat mengajukan suatu idea kepada penyelia dan beliau bersetuju. Maka, penyelidikan dapat diteruskan. Aku menarik nafas lega. Pada akhir semester aku membentang hasil penyelidikanku dalam satu seminar di universiti. Ketika ini aku hamil dan dijangka bersalin pada semester keempat nanti.

Semester keempat menjenguk. Aku bertungkus lumus lagi. Ini kerana aku perlu membentang hasil penyelidikan yang baru pada akhir semester sedangkan aku sudah begitu sarat mengandung. Sebaik sebelum bersalin, aku dapat satu hasil penyelidikan. Alhamdulillah. Habis pantang 44 hari, aku segera menyambung kerja penyelidikan. Sangat susah pada mulanya. Membaca sedikit sudah membuatkan aku mengantuk. Dengan dorongan suami dan motivasi dari seorang rakan, aku teruskan juga sedikit demi sedikit.

Aku mula menulis pada semester kelima. Penyelidikan yang aku jalankan belum lagi habis, bermakna aku buat dua kerja secara berselang-selang. Apabila aku bosan menulis, aku akan membuat penyelidikan. Apabila aku penat membuat penyelidikan, aku akan menulis.

No comments:

Post a Comment